Kütuseelementidega autod on tehniliselt võttes elektrisõidukid, mis toodavad hapnikust ja vesinikust ise endale elektrit. Hyundai oli esimene, kes alustas kütuseelementidega sõidukite masstootmist, ning on jätkuvalt säästvate sõidukitehnoloogiate liider.
FCEV on sinu jaoks hea valik, kui hindad uuenduslikke tehnoloogiaid, soovid kasutada ära kõiki akutoitega elektrimootori eeliseid ja soovid, et tankimine käiks kiirelt.
Hyundai mudelivalikus on praegu saadaval vesinikul töötav linnamaastur NEXO.
Avasta Hyundai NEXO
Lähitulevikus pakub vesinik tõenäoliselt lahendust probleemile, kuidas muuta ka raskesõidukid heitmevabaks. Kasutades kütuseelementide tehnoloogiat, on ka raskeveokite elektrifitseerimine lihtsam, ning lühikesed tankimisajad säästavad väärtuslikku aega.
Raskesõidukitele mõeldud uusimat vesinikutehnoloogiat esindab Hyundai veoauto H2 XCIENT Fuel Cell, mille sõiduulatus on 4-teljelise ja 18-tonnisena ühe tankimisega ligikaudu 400 kilomeetrit. Veoki seitse vesinikupaaki mahutavad kokku 32,09 kilo survestatud vesinikku. Lisaks on auto varustatud 73,2 kWh akuga, mis salvestab nii kütuseelementide toodetavat energiat kui ka aeglustamisel vabanevat kineetilist energiat.
Vesinikust rääkides võib jääda mulje, et seda tehnoloogiat alles hakatakse tulevikus kasutama, kuid Hyundai vesinikumudelid on juba praegu seeriatootmises. Näiteks aastaks 2025 võib Šveitsi teedel ringi vuramas näha tervelt 1600 kütuselementidega H2 XCIENT-vesinikuveokit.
Sõitmiseks vajalikku elektrienergiat tootvat kütuseelementide süsteemi nimetatakse ka kolmanda taseme akuks. Soojusenergia muundamiseks elektrienergiaks vajab süsteem nelja osa, mis teevad omavahel koostööd: kütuseelementide plokk, kütuse töötlemissüsteem, õhu töötlemissüsteem ja termoregulatsiooni süsteem.
Hyundai vesinikupaagid on valmistatud süsinikkiuga tugevdatud plastist ja nende sisepind on kaetud õhukese polüamiidist (nailonist) voodrikihiga. Insenerid on näinud palju vaeva, et konstrueerida usaldusväärne hoiuruum kõrge rõhu all olevale vesinikule. Tänu põhjalikule katsetamisele õnnestus neil saavutada Hyundai FCEV-sõidukite jaoks maksimaalselt ohutu tulemus.
Jah. Mootor muundab kütuseelementide poolt toodetud ja kõrgepingeakusse salvestatud elektri kineetiliseks energiaks. Täpselt samamoodi nagu hübriid- ja täiselektriautodes, tagastab regeneratiivpidurdamise süsteem pidurdamisel vabaneva energia uuesti akusse, vähendades sel moel kütusekulu.
Hyundai NEXO tankimiseks kulub umbes viis minutit. NEXO on varustatud kolme 52,2-liitrise vesinikupaagiga, milles hoitakse vesinikku 350-baarise rõhu all.
Transpordivahenditele ettenähtud vesiniku hinda näidatakse kilogrammi kohta. Üks kilo vesinikku maksab näiteks Saksamaal tavaliselt umbes 9,50 eurot. Hyundai NEXO tarbib saja kilomeetri kohta 0,95 kilogrammi vesinikku.
Lõuna-Koreas maksab vesinik ligikaudu 6 €/kg ning trend on selline, et 2030. aastaks langeb hind eeldatavalt 50%.
Nagu täiselektriautode puhul, sõltub ka vesinikuautode keskkonnasõbralikkus sellest, kas vajalikku energiat toodetakse taastuvatest allikatest või mitte. Vesinikku on võimalik toota täiesti heitmevabalt, näiteks päikese- ja tuuleenergia abil.
Lisaks on vesinikuautodes võimalik kasutada tööstuse kõrvalsaadusena toodetud vesinikku, mis muidu jääks lihtsalt kasutamata.