Close

See Hyundai üllatas meid IL-testis – 2,7 liitri saladus peitub lihtsas pedaalitrikis

Iltalehti sõitis Hyundai IONIQ Hybridiga ümber Läänemere ja üllatus auto väikeses kütusekulus.

Tekst ja fotod: Teemu Granström, Iltalehti

Vaatamata väikesele sõiduakule suudab Hyundai IONIQ Hybrid suurema osa ajast sõita elektriga.

Iltalehti testis Hyundai IONIQ Hybridi 3600-kilomeetrisel teekonnal läbi seitsme riigi ümber Läänemere. Enim üllatas sellel reisil autoga saavutatud väike kütusekulu. Ettekujutus klassikalisest väikese 1,56 kWh sõiduakuga hübriidist tekitas ootuse saada märgatavalt suuremad tarbimisnäidud, kuid parimal juhul on autoga võimalik sõita vähem kui kolmeliitrise keskmise tarbimisega.

Hyundai lubab IONIQ Hybridi kombineeritud kütusetarbimiseks 3,4 liitrit saja kilomeetri kohta. Pärast väikest harjutamist on näit ka tegelikul sõitmisel saavutatav. Ilma varasema IONIQ Hybridi kogemuseta ja igasuguse ettevalmistuseta Tallinnast alustatud pikk proovisõit näitas juba esimese 500 kilomeetri jooksul, et autoga on võimalik sõita ökonoomselt ka ilma suurema harjutamiseta. Esimeste etappide järel näitas auto tarbimisnäidik 3,8 liitrit saja kilomeetri kohta. Pärast harjutuskilomeetreid hakkas kõnealusest näidust detsiliitreid siiski tasapisi maha voolama.

Otsustavaks saab gaasipedaali kasutamine

Hyundai väikese tarbimise retsept on IONIQu voolujooneline disain, sujuvalt 6-käigulise kahe siduriga käigukastiga töötav jõuülekanne ja ülitõhus akude laadimine. Samuti mõjutab oluliselt tarbimist juhi sõidustiil ning meie tähtsaim õpitud nipp oli kiirendada piisavalt energiliselt soovitud kiiruseni, seejärel tõsta jalg täielikult gaasipedaalilt, ja kui sisepõlemismootor välja lülitub, vajutada gaasi vaid nii palju, et soovitud kiirus püsiks. Juhul kui pärast kiirendust gaasi vaid pisut järele anti, jäi sisepõlemismootor mitmel korral tööle, et kiirust hoida. Seega tuleb autole gaasipedaali abil öelda, et nüüd soovitakse liikuda vaid elektri jõul. Autol ei ole eraldi niinimetatud elektrilist sõidurežiimi, mille saaks nupust sisse lülitada.

Armatuurlaud on digitaalne ja selgesti loetav.

Vaatamata sõiduaku väikesele mahule, õnnestub IONIQuga soovitud sõidukiiruse hoidmine üksnes elektri jõul veel umbes kuni 130-kilomeetrisel tunnikiirusel. Ometi tõstab suurem kiirus ka õhutakistuse mõju, seega piisab aku energiast lühemaks sõiduks. Aku laetustaset saab jälgida armatuurlaua paremal serval ja tähelepanuväärne on, et aku laadimine pidurdusenergiat salvestades on tõhus. Aku laetus langeb harva alla kolmandiku.

Nii nagu gaasipedaaliga saab autoga suhelda, saab sõidu ajal ka piduripedaaliga mõjutada seda, kui palju energiat salvestatakse. Energiatarbimise jaoks on oma mõõdik ning pärast gaasipedaali vabastamist linna- ja asulakiirusel näitab energiamõõdik üldiselt energia salvestumist ja hoo aeglustumist kahe „pügala“ võrra. Kui sõidu ajal puudutada piduripedaali kergelt, suureneb mootorpidurdus pügala võrra.

Hübriidiga sõites läheb hinda pidurduste prognoosimine, sest viimase minuti järskudel pidurdustel ei suudeta kogu potentsiaalset energiat salvestada. Kõige paremini saab akut laadida pikalt kestvate lohisevate ja kergete pidurdustega.

IONIQu voolujooneline disain aitab saavutada väikest tarbimist. Disain ei ole interjööri siiski liialt nudinud.

Taanis Koldingis otsustasime proovida, kui väikese tarbimisega võiks autoga linna- ja asulatingimustes tegelikult hakkama saada. Soome suvistes temperatuuripügalates sai 19 kraadi juures konditsioneeri välja lülitada, kuid rehvide veeretakistust suurendas kerge uduvihm. Pärast enam kui kümne kilomeetrist sõitu näitas mõõdik keskmist tarbimist 2,8 liitrit saja kilomeetri kohta ja aku oli veel pooleldi täis. Tootja lubatud 3,4-liitrisele linnatarbimisele jäädi tublisti alla.

Otsustasime korrata samasugust testsõitu ka Soomes tuttaval marsruudil Espoo Karamalmist Pasilasse Helsingis. Kõnealusel 13,7-kilomeetrisel teekonnal jäi tarbimine 2,7 liitrile saja kilomeetri kohta, kuigi läbisime teel ka Turunväylä 100 km/h piirkiirusega ala.

Hyundai IONIQ Hybrid tehnilised andmed

Mootorid: 1,6 GDI bensiinimootor (105 hj) ja elektrimootor (43,5 hj)
Käigukast: 6-käiguline DCT automaatkäigukast
Hübriidsüsteemi suurim võimsus: 141 hj
Hübriidsüsteemi suurim pöördemoment: 265 Nm
Sõiduaku võimsus: 1,56 kWh
Pakiruum normaalasendis: 443 liitrit
Kütusepaagi maht: 45 liitrit
Kombineeritud kütusekulu: 3,4 liitrit / 100 km
Kombineeritud CO2-heitmed: 79 g/km
Kiirendus 0–100 km/h: 10,8 sekundit