Sõiduproov: Hyundai i30 Fastback. Idamaine viisakus
Tekst ja fotod: Esta Tatrik, Postimees
Ma sõitsin soojas autos läbi sügiskollase maastiku ja kuulasin, kuidas keegi astub lund mööda. Krönts. Krönts. Krönts.
Kui lumekrudin tüütama hakkas, võis kuulata, kuidas vihma sajab. Või mis hääli teeb mets. Või kuidas kõlab kohvik, kus on koos palju inimesi, kes klõbistavad söögiriistadega ja jutlevad ja naeravad. Mu tuttav helikujundaja muuseas märkis selle peale, et puhast kohvikuheli on päris keeruline kätte saada, sest alati mängib kohvikutes taustamuusika. Kõiki neid loodushääli võib kogeda Hyundai i30 mudeliuuenduses, kuhu on nüüd lisatud ka helikeskkonnad.
Aga tõepoolest, miks küll? Raadio on olemas, üle Bluetoothi võib telefonist kuulata mis tahes meeldib! Siiski hakkas mul tekkima aimdus, miks. Auto nautimise juurde kuulub tema helipilt. Kunagi kandis selle eest hoolt mootor. Korraliku töömahuga V8, kes mäletab, teab omast käest, milline nauding! Aga tuju oskasid heaks teha ka palju väiksemad jõuallikad. Mootorid müdistasid, podisesid, undasid, ulgusid. Mõned kriiskasid kiirendamisel. Millised hääled, millised rõõmud! Need ajad on nüüd möödas. Mood ja mõtlemine on muutunud, normid tulnud, et jääda. Mis häält teeb alamõõduliseks kärbitud töömahuga jõuallikas või elekter? No vaat. Teate küll.
Meeldejäävat mootorihäält annab tänapäeval otsida, ja siis on ka hinnasildil vastavalt suured numbrid. Muidu kõlavad autod ühtemoodi. Üksvahe tekkis mood – ja see pole siiani päriselt üle läinud! – võimendada mootori häält läbi kõlarite. Selline asi on saatanast. Ananass pitsa peal on selle kõrval täiesti söödav. Loomulikku helipilti enam pole, mis viibki selleni, et oli vaid aja küsimus, millal võetakse tööle helikeskkondade kujundajad, kes looksid autosse heliruumi.
Mõtlen, et see, mida saab praegu kuulata Hyundai i30 või uute Kiade pardal, on alles algus.
i30 mudeliuuenduse tuum pole siiski helikeskkond, värskelt üle joonistatud leedtuled või veel uhkem juhiabide kaskaad. Ta nõrgub digitaalsetest lahendustest, ka see on ajastu tunnus. Iseasi, kui palju inimesed nendega pakutud mahus kaasa lähevad. Oluline on hoopis see, et mootorivalik on põhjalikult uuenenud. Valikus on nüüd kolm poolhübriidmootorit.
Alumisest otsast alates: üheliitrist kolmesilindrilist turbomootorit saab nüüd ka poolhübriidina, samuti on poolhübriidne 1,6liitrine diiselmootor. Kõige olulisem on aga 1,5liitriline poolhübriidajam, mis arendab 159 hobujõudu ja on tavamudelite mootorivaliku tipp. Hinnakirjas on ka kuuekäiguline manuaalkäigukast, aga kui tegemist pole N-mudeliga, millest täit mõnu oma käega käike vahetamata ei saagi, siis soovitaks pikemalt mõtlemata võtta automaatkäigukasti. Seitsmekäiguline topeltsiduriga kast teeb oma tööd sujuvalt.
Välimus on Fastbackil muidugi omaette vaatamist väärt. Autodisain ongi nagu kaheks läinud: ühel pool on nooruslikkust (üle)rõhutavad sõidukid, teisel suunal tehakse veiderdamata ilus auto. i30 Fastback on selle teise poole väga hea näide. Hoogne, voolujooneline siluett, igast vaatenurgast väljapeetud kujustus. Uus moodne iluvõre ja uued leedtuled annavad i30-le kergesti äratuntava ilme. Tagaosa on samuti veidi ümber joonistatud, tulesid moodsamaks tehtud ning lisatud veel üht-teist. Fastbacki kujustus sobiks ka märksa kallima hinnaklassi autole. Väga rahule võib jääda ka sõitjateruumiga: hea materjalivalik ja pingevaba kujustus. Meeldiva tundega ruum.
Kiirendus sajani alla üheksa sekundi pole tehnilistest andmetest loetuna jalustrabav, kuid linnaliikluses oleks ülekohtune midagi ette heita. Maanteel möödasõidukiirendus võiks järsem olla. Samas on ta mugav auto, mis seab esiplaanile meeldivad sõidukombed. Sõidurežiimide valikust tasub Sporti kasutada, kui on kavas teha kiiremaid möödasõite või ootab ees kurvilisem teelõik. Lüliti on käiguvalitsa kõrval hästi kättesaadav.
Magusate sõiduelamuste jaoks on Hyundai mudelirivis muidugi N, aga väikesi lõbustusi leiab ka i30 Fastbacki seltsis. Kurvilisel teel on ta kuulekas, kergesti etteaimatav, kuigi kindlasti mitte pipraselt põnev. Normaalrežiimi ja Sporti kombineerides, eri iseloomuga teid sõites tuli proovisõidul kütusekuluks kuus liitrit sajale kilomeetrile, mis pole hüperökonoomne, aga millega võib täiesti vabalt rahule jääda.
Tõesti, i30 on auto, mida iseloomustab idamaine viisakus – oluline on teisi mitte häirida, ennast peale suruda või esile tõsta. Ta teeb kõike meeldivalt olemata milleski pealetükkiv.